EN KÆMPESTOR UDFORDRING I JURABJERGENE MED FRANCOIS BAILLY-MAÎTRE

Francois Bailly-Maître kender alt til barske endurospor og lange dage i sadlen, men 100 km i stræk på de fineste spor i de franske Jurabjerge var alligevel for stor en mundfuld. Indtil nu ... Jura Sick eMTB-turen kombinerede 11 forskellige spor, 5000 højdemeter klatring og en Santa Cruz Bullit med SHIMANO EP8-motor. Resultatet var mountainbiking på et helt nyt, og vanvittigt sjovt, niveau!

Jura Sick-video

I Jura er jeg blevet til den, jeg er i dag. Denne region betyder meget for mig – jeg elsker det hele her.

Jeg begyndte med at bruge nogle af dele disse edurospor som træning til XC for mange år siden. Det var mit træningsmål at nå disse spor; det motiverede mig til at arbejde hårdere.

Jeg blev endurorytter i 2011 og udover at køre løb i Enduro World Series var jeg med til at arrangere et løb sammen med en gruppe venner: Enduro Jura by Julbo kom til verden i 2014. Det var startskuddet til en masse udvikling af MTB-sporten i området. Siden da er netværket af spor – som vedligeholdes af den lokale forening Enduro Jura Mtb – blevet udvidet og udviklet betragteligt, og antallet af brugere er eksploderet!

Efter jeg stoppede med at køre løb, startede jeg et MTB-guide/shuttle-firma på Enduro Juras spor. Jeg kan stå inden for kvaliteten og mangfoldigheden af vores spor, som jeg kører med mine kunder næsten hver uge. Vores bjerge er ikke så høje som Alperne, men det er alligevel en meget lang og hård tur op på en almindelige endurocykel. Højdeforskellen er ca. 700 meter, så man kan ikke klare mere end et eller to spor uden assistance. Der er altid adgang fra vej, hvilket er godt ift. shuttlebrug, men ruterne er enten for stejle eller for tekniske til en normal cykel. E-MTB er en gamechanger, fordi det nu bliver muligt – sjovt, ligefrem – at cykle op ad de spor.

I lyset af det stigende antal e-MTB, og præsentationen af den nye Santa Cruz Bullit med Shimano EP8-motor, fik jeg ideen om at lave en god tur i området med alle de bedste ned- og opkørsler. Det kunne være en god lejlighed til at vise folk, at det kommende ‘Enduro Jura MTB Trail Centre’ er en fantastisk MTB-destination med forskelligartet terræn og betagende landskaber.

Jeg sammensatte en varieret rute med meget tekniske og stejle spor, hurtige, flowy sektioner, vandrestier og specialbyggede cykelspor. Det hele hænger sammen i en tur, som jeg altid har drømt om: 99,8 km med 5000 m klatring og 5800 m nedkørsel på 11 forskellige spor.

RUTEN

Jeg har en del erfaring med lange ture – jeg har bl.a. gennemført lange MTB-løb som Transvésubienne og La Forestière – men jeg har aldrig være ude for 5000 m opkørsler på en enkelt dag, så det var en stor ubekendt. Selvom det ikke kan sammenlignes, når man er på e-MTB i forhold til en traditionel MTB, var jeg stadig nødt til at huske på, at man skulle klare 11 spor og en masse sten, rødder og sving.

Desuden ville jeg ikke bare bruge e-MTB'en som shuttletransport. Jeg ville have nogle ekstra udfordringer og bruge EP8 til det som jeg synes den er bedst til, så jeg valgte nogle stygge, stejle, enkle spor for at komme til toppen af enduro-sporene. Men jeg vidste også, at det ville bruge meget batteri (ligesom i øvrigt min kropsvægt på 80 kg). For en sikkerheds skyld tog jeg fire batterier med. Det kan virke som meget til 100 km, men de 5000 højdemeter og de tekniske sektioner er meget krævende. Jeg kørte ikke batterierne helt flade, men byttede dem ud i god tid for at undgå at skulle stoppe på de lange, hårde stigninger.

Jeg forventede, at turen ville tage 5 t 30 m. Jeg lagde sandsynligvis lidt for hurtigt ud i min begejstring for den gode hastighed, man kan holde op ad bakke, men jeg kender nedkørslene indgående, så der var ingen større overraskelser der, og jeg kunne holde en god fart. Men alligevel var jeg bagud i forhold til tidsplanen! Det var virkelig en prøvende rute.

Men nu handlede det jo ikke om at sætte rekorder, men om at få den fulde fornøjelse ud af hvert eneste sekund. Og jeg må sige, at det lykkedes – jeg havde det supersjovt i begge retninger! Opkørslerne var en meget givende oplevelse, for selvom det var hårdt arbejde, så ville jeg aldrig have troet, at jeg kunne cykle op ad disse spor. Ved middagstid var mine ben allerede meget trætte, men takket være e-MTB'en var jeg stadig frisk nok til at nyde nedkørslerne.

I sidste ende gennemførte jeg min rute med en cykeltid på 6 t 20 m. Jeg var udmattet, men det var der heller ikke noget at sige til med denne rute! Til sammenligning kan vi normalt i dette område, med gode kørere og brug af shuttle, køre maksimalt otte spor, ikke elleve.

Du kan se hele ruten her. Her er der data, som beviser hvor hård den er. Der er ikke tid til at dovne den i Jurabjergene!

Det var en imponerende oplevelse at cykle på Bullit'en med EP8. Jeg skulle lige bruge et par korte ture for at få styr på , hvordan man bedst udnytter assistancen på tekniske stigninger. Jeg skulle lære mig selv at træde blødere i pedalerne, selv når det var stejlt, hvilket ikke forekommer intuitivt. Men når man først har forstået det, kan man komme opad stort set overalt, og det føles meget spændende.

Motorsystemet er meget stille, så man glemmer næsten, at man kører på en elektrisk cykel. Måske også for hurtigt...! På nedkørslerne er Bullit stadig en meget adræt cykel. Jeg kører faktisk på samme måde på den som på min MegaTower. 27,5” hjulet bagpå giver meget legesyge køreegenskaber for sådan en stor cykel, og 29” forhjulet gav mig en sikker fornemmelse i sving og på stejle spor. På de hurtige, lige sektioner giver den ekstra vægt god stabilitet; man føler sig uovervindelig!

Denne oplevelse var mere end en udfordring for mig – den var en rigtigt øjenåbner. Elcyklen gav mig mere frihed til at udforske og mere underholdning i løbet af en dag, eller bare en enkelt time. Jeg har det som om jeg har opdaget en ny slags mountainbiking, som jeg bare har gået og ventet på.