Jag heter Scotty Laughland, jag bor i Skottland och det här är Scotty’s Scotland Showcase säsong 2. Efter att ha visat er mina favoritstigar och cykelplatser i säsong 1, har jag bestämt mig för att göra saker och ting på ett lite annorlunda sätt och ta med dig på min upptäcktsresa.

Den här säsongen bjöd på både toppar och dalar. Åkbara – och mindre åkbara – delar av stigen, tillsammans med en rejäl dos strul, dramatik och utmaningar när det gäller timing, oförutsägbart väder och energinivåer. Lägg på ett par vurpor och sammantaget bidrar allt till den oöverträffade utmaningen att dokumentera och utforska det otämjda vilddjuret som vi kallar slingrande skogsstigar.

Scotty’s Scotland Showcase Säsong 2 – Den skotska MTB-upptäckten

Avsnitt 1: Det bästa lokalvarvet - En sväng på mina vanliga MTB-stigar

En upptäcktsresa borde börja hemma – jag ville dela med mig av var min MTB-historia började genom att visa upp mina hemmastigar.

Min korta och trevliga vardagsstig är en 10 km lång slinga som bjuder på lite av allt: teknisk klättring, snabba utförslöpor, rotiga rännor, hopp, bermar och naturliga delar av stigen. Det är ett miniparadis för MTB-cykling - inklusive en bergstopp: Dumyat, ett centralt berg i mitten av Skottland bestående av vulkanisk sten som bjuder på en imponerande vy över Skottland och mot förkastningslinjen Highland.

Avsnitt 2: Skottlands bäst bevarade MTB-stig? Nationalparken Trossachs

Precis runt hörnet från mitt hem hittar du Loch Lomond och Trossachs nationalpark – med över 1 800 kvadrat kilometer av sjöar och bergiga skogar och den mest oländiga terrängen i Skottland. Och det säger något.

Vi började med att toppa Ben Lomond, Skottlands sydligaste Munro. Från början till slut bjuds du på otroliga vyer 360 grader runtom dig. Utförsåkningen var grov, "klunkig" men rolig när vi hittade flowet.

Här i Skottland har vi två olika typer av berg: de som kallas Munros och de som benämns som Corbetts. Munro: ett skotskt berg med en höjd av mer än 3 000 fot (914 meter). Corbett: ett skotskt berg med en höjd på mellan 2 500 och 3 000 fot (762 och 914 meter). Några av dessa berg fungerar som fantastiska utförsåk. Andra gör det inte.

Nästa på vår lista var en Corbett som kallades The Cobbler. Dess taggiga topp har en enorm rak och stenig ås som ger berget ett märkligt utseende – ett utseende som du inte omedelbart skulle överväga att cykla på. Faktum är att vägen till toppen var så tuff att jag var tvungen att använda cykeln som ett ankare för att ta mig upp. Att droppa in var tekniskt och svårt, mer som en lång trialsektion. Jag cyklade en linje, tittade upp och upptäckte den mest otroliga stenplatta som jag var tvungen att försöka köra – en sann höjdpunkt för mig.

Vi utforskade nationalparken ytterligare genom att åka Stùc a' Chròin, Ben More, Ben Ghlas, Ben Lawers och utforska det allt mer populära cykelområdet Balquidder. Du måste se hela avsnittet för att se vilka som fungerade och de som inte gjorde det.

Avsnitt 3: Tar ett tåg till stigarna och sover i bergen

Hur definierar du en episk tur? För mig var detta det. En tvådagarsrutt som består av 100 km stig med över 2000 m upp- och nedförscykling.

Med start vid Bridge of Orchy hoppade vi på tåget för en resa på 40 minuter och anlände vid Corrour Railway Station, den högsta och mest avlägsna järnvägsstationen i Storbritannien.

Vi tog vägen till Leum Ulliem, en Corbett, som degraderades från tydligt definierad till rentav svår. Efter lite cykling över myrer hittade vi så småningom vägen till toppen där vi möttes av de mest otroliga vyerna över Glencoe, Mamores och Cairngorms.

Den natten sov vi i bergen. Efter att ha underskattat rutten för dag 1 en aning, kom vi fram till vår lägerplats, genomblöta och insvepta i midnattsmörkret.

Efter 5.5 timmars vila vaknade vi före soluppgången för att bege oss upp till toppen av Binnein Mòr. När vi lyckades åka på åslinjen, lyckades vi ta några underbara bilder under de tunna molnen som rullade in och ut. Sedan började den verkliga utmaningen - tekniska partier där vi var tvungna att leda cyklarna över lös terräng och där vi var läskigt exponerade. Följt av långa, utmanande nedfarter. När jag nådde dalbotten var jag helt utmattad med precis tillräckligt med energi för att cykla tillbaka till Fort William.

Avsnitt 4: Den mest otroliga och vackra mountainbiketuren i Skottland

Det är fantastiskt vad man kan göra på en dag. Platserna du kan ta dig till, hörnen du kan nå. Vårt uppdrag denna gång: 45 km med mer än 1000 m klättring och utförsåkning genom de öde och vilda delarna av Skottland.

Ruttens första höjdpunkt var Shenavall Bothy. Denna tillflyktsort på bergssidan ger skydd mot både väder och knott. För dig som inte är bekant med knotten så är det en liten insekt, specifik för Skottland, med tänder i samma storlek som hos en piraya.

När vi nådde vår högsta punkt tittade vi ner i dalen där vi paffa bevittnade lager på lager av ändlösa bergstoppar med en stig som slingrade fram mellan dem. Den såg onekligen otroligt ut och blev bara bättre och bättre: det var roligt, flowigt och snabbt hela vägen ner till den ökända Causeway.

Detta endagsäventyr är en av de turer som borde finnas på alla MTB-åkares lista att bocka av, det är något alldeles speciellt.

Avsnitt 5: Upptäcka Skottlands sista mäktiga vildmark med cykel och båt

'Vildmarken; där människan själv är en besökare som inte stannar kvar.’

Med start i kustbyn Mallaig tog vi oss till Shiel Bridge med mer än tre dagars bikepacking framför oss. På dag 1 nådde vi den östra halvön av Loch Nevis där en båt skjutsade oss till den bortre änden av sjön. Därifrån tog en kort åktur oss till första nattens mellanlandning i Sourlies Bothy.

När vi vaknade på dag 2, hade vi ett tufft uppdrag framför oss, med att ta oss till den mest avlägsna puben i Storbritannien - som endast går att nå med en båt eller, i vårt fall, en 3 timmar lång MTB-tur genom bergen. När du anländer i Inverie finns det ett litet kafé, en butik där du kan fylla på med nödvändig proviant och puben: The Old Forge.

Sista dagen skulle bli en lång en. Uppskattningsvis nio timmar i sadeln med 50 km och 1500 m klättring och utförsåkning. Dagen började bra, vi tog oss fram med bra fart genom tuff terräng, bockade av en rolig första utförslöpa och slingrade oss fram längs med kanten av Loch Hourn. Den sista delen av rutten ledde oss genom ännu mer otroliga landskap innan vi återvände till "civilisationen". Detta hade varit ett riktigt äventyr långt bort från civilisationen från början till slut!

Avsnitt 6: Road Trip, Skye, Raasay och Harris

De västra öarna i Skottland är relativt okända för mountainbikecykling. Även om det inte finns några etablerade mountainbikeleder, finns det ett nätverk av bergsstigar som förbinder byar och övergivna bosättningar, vilket ger en känsla av otrolig rå mountainbike-åkning.

Isle of Skye var vår bas för resan. Vi bodde i öns huvudstad, Portree. Här hittar du alla bekvämligheter du kan behöva: kaféer, restauranger, souvenirbutiker och gott om boende. Dess centrala läge gör det enkelt att utforska ön. Härifrån cyklade vi Sligachan Path och Old Man of Storr.

Raasay är en liten ö utanför Skyes nordvästra kust, ett lysande mikroäventyr blott en dag långt. Vi gick ombord på den första färjan, landade, stannade till vid destilleriet för att prova lite Scotch innan vi trampade uppför den asfalterade vägen och följde stigen som skulle ta oss uppför Dùn Caan, det högsta berget på ön.

Det var en relativt lätt stigning och när vi nådde toppen belönades vi med en hisnande vy över fastlandet och de omgivande öarna. Utförsåket bestod av en bra blandning av teknisk cykling tillsammans med snabba och flowiga partier. Vi hann ner precis i tid för att hinna hoppa på den sista båten tillbaka när solen började gå ner bortom Skye.

Isle of Harris var den sista ön vi skulle utforska, belägen en fantastisk två timmar lång resa från Skye. Vi lade till i Tarbert och färdades förbi böljande kustnära kullar och klart blått vatten. Vårt uppdrag var ett snabbt endagsäventyr där vi följde Postman's Path.

Den här vägen som hade trampats upp av byborna i Rhenigidale, är nu mindre trafikerad sedan byggandet av asfaltsvägen 1990. Utsikten var otrolig och stigen matchade den. Snäva, tekniska och branta backar förde oss ända ner till en strand. Därifrån till byn passerade vi genom övergivna bosättningar och cyklade längs kusten. Väl framme i Rhenigidale var det bara en sak kvar, cyklingen tillbaka precis som Postie skulle ha klarat den!

Det säger sig självt att det krävs erfarenhet, förberedelser och planering att cykla rutter som de här. Ha alltid med dig nödvändig utrustning och respektera var du åker.